סגור
לתכנית החודשית

7-16.7.2011

סרט פתיחהסופר 8 בימוי: ג'יי ג'יי אברמס

כ-80,000 בני אדם גדשו את אולמות הפסטיבל שהתקיים השנה בבניין הסינמטק בירושלים ובאתרים הממוקמים סביבו. כ-500 אורחים מהארץ ומהעולם פקדו את הפסטיבל ה-28. יוצרי הקולנוע שבהם פגשו את הקהל והעניקו לצופים תובנות מיד ראשונה. סביב הקרנות הסרטים התקיימו אירועים מקצועיים כמו "פיצ'ינג בירושלים" שבו מצאו יוצרי קולנוע ישראליים שותפים בינלאומיים וסמינר "אתיקה ועשיה דוקומנטרית" שבו הושמו דגשים על סוגיות אתיות הכרוכות בעשייה תיעודית.

בפרס חג'ג' לסרט באורך מלא זכה הסרט "בוקר טוב אדון פידלמן" בבימוי יוסי מדמוני ובהפקת חיים שריר

 בפרס ון ליר לסרט התיעודי זכה הסרט "שלטון החוק" בבימוי רענן אלכסנדרוביץ' ובהפקת לירן עצמור

 

להלן פירוט הפרסים שהוענקו בפסטיבל:

פרס חג'ג' לסרט באורך מלא בסך 100,000 ₪:

הפרס בקטגוריה זו, בסך 100,000₪, חולק בין הבמאי יוסי מדמוני והמפיק חיים שריר העומדים מאחורי הסרט "בוקר טוב, אדון פידלמן".

מנימוקי חבר השופטים: בעבור חשיפת ההורות על פניה הרבות – רוך, כעס ולבסוף תקווה – בקונטקסט שהוא מקורי ונוגע ללב

בפרס חביב הקהל בסך 10,000 ₪ המוענקים ע"י קרן ון ליר זכה "אוסטרליה שלי", סרטם של הבמאי עמי דרוזד והמפיקים מרק רוזנבאום, איתי תמיר, מיכאל רוזנבאום, דריוש יבלונסקי, ויולטה קמינסקה ואיזבלה וויציק

בפרס הבימוי ע"ש ענת פרחי ז"ל בסך 70,000 ₪ זכתה הגר בן אשר, במאי הסרט "הנותנת"

פרס ון ליר לסרט ראשון/שני בסך 35,000 ₪ הוענק להדר פרידליך, במאית הסרט  "עמק תפארת"

פרס גוטליב לתסריט בסך 13,000 הוענק לנדב לפיד, תסריטאי "השוטר"

פרס חג'ג' למשחק בסרטים באורך מלא:

בפרס השחקנית בסך 10,000₪זכו מורן רוזנבלט ונטלי עטיה על תפקידן בסרט "אודם".

 בפרס השחקן בסך 10,000₪זכה גור בנטביץ' על תפקידו בסרט "אורחים לרגע".

בפרס חג'ג' לעריכה בסך 10,000₪ זכתה אילה בנגד על עבודתה בסרט "בוקר טוב, אדון פידלמן"

בפרס חג'ג' למוסיקה בסך 10,000₪ זכה אבי בללי על עבודתו בסרט "בוקר טוב, אדון פידלמן"

בפרס ון ליר לצילום בסך 10,000 ₪ זכה שי גולדמן על עבודתו בסרט "השוטר"

 על צוות השיפוט של הסרטים באורך מלא ושל הסרטים הקצרים נמנו איתן אבן, מן המפיקים הבולטים של הקולנוע הישראלי בשלושת העשורים האחרונים, מייק גודרידג', עורך כתב העת "סקרין אינטרנשיונל", מישל ריהק, במאי, מפיק העומד כיום בראש "ארטה" צרפת, ריצ'רד שיקל, מבקר קולנוע שהפיק וביים סרטי תעודה בנושאי ההיסטוריה של הקולנוע, טלי שלום עזר, במאית ותסריטאית המכינה היום את סרטה הארוך הראשון.

 

סרט תיעודי:

פרס ון ליר בקטגוריה זו, בסך 35,000₪, יחולק בין הבמאי רענן אלכסנדרוביץ' למפיק לירו עצמור עבור הסרט "שלטון החוק".

מדובר בהישג חשוב בתולדות היצירה הדוקומנטרית. באורח מאוזן, הסרט חושף תהליך שבו נבנים גם החוק וגם הסרט הדוקומנטרי עצמו. על ידי כך הסרט מזמין את קהליו לבחון את מה שאנו בשגרת היום יום מקבלים כמובן מאליו. מדובר על סרט המיועד למסך הקולנוע והטלויזיה גם יחד. (מדברי חבר השופטים).

 בפרס בימוי הסרט התיעודי בסך 20,000 ₪ זכה ארנון גולדפינגר, יוצר הסרט "הדירה"

סרט הבנוי באורח יפהפה על אמיתות לא נוחות ועל האתגר שבהתייצבות מולן. מר. גולדפינגר מביא תחקיר מדוקדק ומוביל אותנו לאורח ממצאיו בדרך שאיננה רק עדינה ורגישה אלא גם מטלטלת ויצירתית (מדברי חבר השופטים).

בצל"ש זכו: הסרט "הדולפין" בבימויים של דני מנקין ויונתן ניר ובהפקת מנקין, ניר ויהודית מנסון רמון, והסרט "בני דודים לנשק" בבימוי נעמי לב ארי ובהפקת סער יוגב.

סרט קצר: 

 פרס ון ליר לסרט סטודנטים עלילתי קצר בסך 20,000 ₪ הוענק לבמאי גולן רייז, במאי הסרט "חסימות".

סרט המצליח במיומנות טכנית לממש את המורכבות הגלומה בבסיסו. נושאים גדולים נדחסים לתוך חלל קטן, מחסום בישע, והתוצאה טרגית (מתוך דברי חבר השופטים).

פרס אדלי הופנברג בסך 15,000 ₪ לעדי קוטנר, במאית הסרט "ברבי בלוז".

על תאור רב עוצמה של מיניות בגיל ההתבגרות ועל חוסר היכולת להבין את תוצאות משחקי החיזור (מדברי חבר השופטים).

על חבר השופטים במסגרת הסרט התיעודי נמנו מריאנה ברגמן, ראש מח' קשרי חוץ קופרודוקציות ושיתופי פעולה במדינת שלזוויג-הולשטיין שבגרמניה, ורד ברמן, במאית סרטי תעודה, דר' גארנט בוטצ'ארט שפעילותו האקדמנית העיקרית עוסקת בקשר בין פילוסופיה ותקשורת, אליסה סיימון, מבקרת כתב העת "וראייטי", עמנואל ויצטום, מנהל אמנותי של תיאטרון המעבדה.

אנו רוצים להודות למשפחת חג'ג' ולקרן ון ליר על תרומתם לקידום אמנות הקולנוע בישראל

 

פיצ'ינג בירושלים

פיצ'ינג בירושלים הוא במה ישראלית-בינלאומית שנועדה לפרוייקטים עבור בתי קולנוע בארץ ובעולם. מטרת האירוע לגייס שותפים בינלאומיים להפקות ישראליות. כיום כשליש מסך ההשקעות בסרטי קולנוע ישראליים מגיע מחו"ל ובין הגורמים המשקיעים ניתן למנות מפיקים שותפים, קרנות קולנוע, סוכנויות מכירות, מפיצים וגופי שידור.

כנס הפיצ'ינג מייסודם של פסטיבל הקולנוע ירושלים וקרן הקולנוע הישראלי מתקיים זו שנה שישית.

בפרסי הפיצ'ינג בירושלים זכו השנה:

בפרס ארטה זכה הפרוייקט "אפס ביחסי אנוש" של יולי-אוגוסט הפקות. במאית: טליה לביא. מפיקים: אילון רצ'קובסקי ויוחנן קרדו.

בפרס CNC זכה הפרוייקט "שלוש אחיות" של ערן ריקליס הפקות. במאית: סוהא עראף. מפיק: ערן ריקליס.

פרסי ברוח החופש לזכרו של וים ון ליר, מוענקים לסרטים עלילתיים ודוקומנטריים מרחבי העולם שעניינם החתירה הנצחית של האדם לחופש.

 פרס תרומת קרן קאמינגס לסרט עלילתי בסך 4,000 $ הוענק לפאולה מרקוביץ', במאית הסרט "הפרס". בשל יכולת אמנותית מרתקת המבוססת על הביוגרפיה של הבמאית ומבהירה את תחושת החרדה, התלישות והנרדפות של אם ובתה תחת המשטר הדיכוי הפשיסטי בשנות ה70 בארגנטינה.באמצעים קולנועיים ייחודיים מצליחה  מרקוביץ  להגיע לאינטמיות מרגשת עם הדמויות תוך כדי יכולת להפעיל  את השחקנים ובעיקר את הילדה, גיבורת הסרט, בצורה מרגשת ומשכנעת. (מדברי צוות השיפוט).

 פרס אוסטרובסקי לסרט תיעודי בסך 2,000 $ הוענק למרינה גולדובסקאיה, במאית הסרט "טעמה המר של החירות".

על  תיעוד מרתק של חייה ומותה של עיתונאית אמיצה שיצאה אל מול כוחות גדולים ממנה ברוסיה בתקופת המלחמה בצ'צניה בלא מורא כדי להביא לעולם את האמת שלה. הסרט מעמיד תמרור אזהרה אל מול אלימות של שלטון וחוסר סובלנות של חברה שחונקים את זכויות הפרט בטיעונים של חשש קיומי. (מדברי צוות השיפוט).

 שני סרטים זכו בציון לשבח: "הגל הירוק" של הבמאי עלי סמאדי אהדי ו"בטון" של הבמאית נורית קידר

 על צוות השיפוט של קטגוריית ברוח החופש נמנו דפנה מרקין, כותבת ומבקרת תרבות, גידי אורשר, מבקר הקולנוע של גל"צ ויעל פרלוב, עורכת ומפיקת סרטים.

פרסי החוויה היהודית, בתרומת מיכאלה וליאון קונסטנטינר

 מרכז המולטימדיה לחקר השואה ע"ש ג'ואן סורסקי-קונסטנטינר בסינמטק ירושלים מעניק את "פרס ליה ון ליר" בסך 3,000 $ לסרטים העוסקים בהיסטוריה יהודית על כל היבטיה זכה ג'וזף דורמן, במאי הסרט "שלום עליכם: צוחק בחשיכה".

מנימוקי חבר השופטים: אין לך בעולם דבר שלם יותר מלב יהודי שבור אומר מנחם מנדל מקוצק. יוצרי הסרט השכילו לשלב חוויה יהודית עמוקה בה שזורים זה לצד זה חוויה אישית וחוויה קהילתית. הם מובילים את הצופה באמצעות תיאור אפי של הקהילה היהודית במזרח אירופה, מן העולם הישן אל העולם החדש וזאת דרך דמותו המרתקת של שלום עליכם, אחד הסופרים היהודים הגדולים של העת החדשה.

 מרכז הצפייה מעניק את "פרס אבנר שלו יו"ר יד ושם" בסך 3,000 $ לסרטים העוסקים בנושא השואה זכה מרכוס א. רוזנמילר, במאי הסרט "ילדי פלא". בצל"ש זכתה בריטה ואוור, במאית הסרט "בגן העדן, מתחת לאדמה: בית הקברות ויסנזה".

מנימוקי חבר השופטים: הסרט מוקדש לזכרם של מליון וחצי ילדים יהודים שנספו בשואה ומגולל מערכת של יחסים בין צעירים מתבגרים בתקופה החשוכה ביותר של העם היהודי. סיפורם מוצג לצופה בצורה רגישה לא שגרתית החורגת מן הבנאליות. הבחירה לשלב בכל אחת מסצנות הסרט לפחות ילד אחד מבלי שבחירה זו תהיה מאולצת ראויה לשבח. כך גם נקודת המפנה הבלתי צפויה בה משפחה יהודית מחביאה משפחה גרמנית וההיפך.

  על צוות השיפוט של פרסי החוויה היהודית נמנו עו"ד דר' אביעד הכהן, דיקאן מכללת שערי משפט ומרצה בכיר למשפט חוקתי, משפט עברי ודיני תקשורת, אבנר הכהן, פסיכולוג קליני, הרבה נאוה חפץ, מנהלת חינוכית בארגון רבנים למען זכויות אדם וסטוארט שופמן, עיתונאי ותסריטאי

 פרס הפורום לשימור הזיכרון האודיו-ויזואלי

ב-10,000₪, באדיבות ידידי סינמטק ירושלים בצפון אמריקה, זכה מאטיי מינאץ', במאי הסרט "המשפחה של ניקי".

מנימוקי חבר השופטים: יוצרי הסרט השכילו לעשות שימוש חכם, מדויק וברור בחומרי הארכיון שליקטו ממקורות רבים ומגוונים ולשזרם ביד אומן לצד השחזור המבויים של הסיפור המופלא והמרגש שנחשף לראשונה בסרט אנושי ומונומנטאלי.הארכיונים, הדרמה, והעדויות משתלבים בתלכיד יוצא דופן וממחישים את הסיפור. שימוש מתוחכם בצביעת סרטי הארכיון, יוצר בידול בין האויב הנאצי שנצבע בגוון כחול קר לעומת הקורבנות ומציליהם שנצבעו בגוון חום וחמים. כתוביות המופיעות בגוף התמונה מסייעות לצופה למקם את זירת ההתרחשות בחומר הארכיוני.

 בצל"שים זכו דוקי דרור, במאי הסרט "חזיונות בלתי פוסקים" וטיפני שליין, במאית "מחוברים: אוטובלוגוגרפיה על אהבה, מוות וטכנולוגיה"

 על צוות השופטים נמנו רותי אברמוביץ', סגנית גנז המדינה, יעקב גרוס, חוקר תולדות הסרט העברי ובילי סגל, מנהלת ארכיון הסרטים בערוץ 1

 בפרס הקרן לירושלים לסרט האקספרימנטלי הישראלי בסך 6,000 ₪ זכה הסרט "חטיפה" שביים אוהד פישוף

 בפרס השני בסך 4,000 ₪ מטעם קרן משפחת אוסטרובסקי זכה הסרט "רגע חופשי" שביים ניר עברון

בפרס היצירה הצעירה ע"ש וים ון ליר זכה בפרס הסרט העלילתי "פיתום באמצע החיים" של ענבל גביש,  מתן ויסברוט, אביחי קאמי סעדי וחן אמיר.

בפרס הסרט העלילתי זכה "שאריות של החיים" של עמית אוסטרוב, גפן רובק ואביב אמסלם

אות הוקרה:

ערן ריקליס 

בלה טאר 

נחמן אינגבר 

סרטים בינלאומיים בולטים:

חתולו של הרב בימוי: יוהן ספאר, אנטואן דלבו 

טבלואיד בימוי: ארול מוריס

ג'ירו חולם על סושי בימוי: דויד גלב

איך למות באורגון בימוי: פיטר ד. ריצ'רדסון

מערת החלומות הנשכחים בימוי: ורנר הרצוג 

חוף בומביי בימוי: עלמה הראל

ראש שור בימוי: מיכאל ר. רוסקאם

רטרוספקטיבה לפייר אטקס

הסוס מטורינו בימוי: בלה טאר

היו זמנים באנטוליה בימוי: נורי בילגה ג'יילן 

הרג הכרחי בימוי: יז'י  סקולימובסקי

צ'יקו וריטה בימוי: פרננדו טרואבה, חאווייר מריסקל, טונו אראנדו

בלדה טריסטה בימוי: אלכס דה לה איגלסיה 

ראטנברג בימוי: אתינה רחל צנגרי

13 מתנקשים בימוי: טאקשי מיקה