סגור
לתכנית החודשית

התחרות הבינלאומית בחסות הקרן לירושלים

חבר השופטים: ארי פולמן, נילי פלר, שי גולדמן

פרס נחמה ריבלין לסרט הבינלאומי הטוב ביותר, תרומת רונלד ס' לאודר וג'ו קרול לאודר, באמצעות הקרן לירושלים, מוענק לסרט "תא מספר 6" (Compartment No. 6)

בימוי: יוהו קוסמאנן (פינלנד, גרמניה, אסטוניה, רוסיה)

נימוקי חבר השופטים: "מצאנו ב'תא מספר 6' סרט מסע חוצה תרבויות - מצחיק, חכם ונוגע ללב באופן יוצא דופן. קולנוע חופשי, משוחרר מגבולות שמקיים עולם ומלואו בתוך רכבת צפופה ויוצר חיבורים בלתי אפשריים בין אנשים מגבולות ותרבויות שונות".

 

ציון לשבח מוענק לסרט "לברוח" (Flee)

בימוי: יונאס פוהר רסמוסן (דנמרק, צרפת, שוודיה, נורבגיה)

נימוקי חבר השופטים: "הסרט מצליח להביא סיפור אישי מסעיר שנע בין חיים למוות תוך שימוש עדין ומאופק באנימציה, שמוסיפה לסרט רבדים הנותרים לאינטרפרטציה בעיני הצופה".

 

התחרות לסרטי ביכורים בחסות GWFF

חבר השופטים: קרן מור, אילן מוסקוביץ׳, דומיניק ולינסקי

פרס GWFF לסרט הביכורים הבינלאומי מוענק לסרט "הפלנטה" (El Planeta)

בימוי: אמליה אולמן (ארה״ב)

נימוקי חבר השופטים: "חכם, חד, חופשי, שובב, מצחיק, אבסורדי וריאליסטי, פיוטי, נועז, סקסי, נוגע, קצבי, מרגש, ולא מתחנף. כל המילים הללו מזמינות אותנו לפלנטה השחורה-לבנה הזאת".

 

תחרות ברוח החופש

חבר השופטים: ירון שרף, קרין ריבקינד-סגל, לימור שמילה

פרס קאמינגס לסרט עלילתי מוענק לסרט "להרפות את האגרופים" (Unclenching the Fists)

בימוי: קירה קובלנקו

נימוקי חבר השופטים: "באמצעות קולנוע ריאליסטי, חושי, פיזי ואינטנסיבי מאוד, גיבורה ודמויות בלתי נשכחות, הסרט מצליח להגדיר באומץ את הכמיהה לחופש אך גם את הפחד משחרור בעולם ובסביבה שהאפשרויות בו הן כנגד כל הסיכויים. זוהי חוויה קולנועית על תא משפחתי פוגעני ומחניק, שמהממת את הצופה לא רק בגלל המפורשות שלה, אלא בגלל האפקטיביות בה היא מתארת מסגרת רחבה יותר שמרגישה מחניקה לא פחות, עיירת כריית פחם לשעבר בצפון הקווקז".

 

פרס MKR לסרט תיעודי מוענק לסרט "מבעד לעיניהם" (From Where They Stood)

בימוי: כריסטוף קונייה

נימוקי חבר השופטים: "עשייה קולנועית מרשימה המחברת בתבונה בין עבר להווה. במסע ארכיאולוגי מעמיק ולא מתפשר המתמקד בקומץ צילומים שצולמו במחנות הריכוז ע"י אסירים ואסירות, הסרט בוחן וחוקר את הצילום עצמו כאובייקט אך גם את הצילום כאקט, כמעשה. אנו כצופים מתבוננים בעדויות אמיצות של אלו שסיכנו את חייהם בניסיון להשאיר אחריהם תיעוד נוקב של המימדים הבלתי נתפסים של האסון. כפי שנכתב בסרט: 'כשגברים ונשים ניסו נואשות להעביר אלינו תמונות מהגיהנום, מוטלת עלינו החובה להסתכל עליהן'".

 

תחרות שנטל אקרמן לסרטי תעודה ניסיוניים

שופטת: שרון בלבן

פרס שנטל אקרמן באדיבות קרן משפחת אוסטרובסקי מוענק לסרט "באבי יאר. קונטקסט" של סרגיי לוזניצה

נימוקים: "בסרטו 'באבי יאר. קונטקסט', הבמאי סרגיי לוזניצה אינו מאפשר את ההסבה של קבר ההמונים לאזור טבע ופנאי. בעזרת רקונסטרוקציה מופתית של זיכרון ואימה, הוא 'מפנה' את פסולת השכחה והאדישות. סרטי ארכיון נדירים פורשים בפנינו בשקט מצמית את מהלך האירועים שהובילו לטבח, ומה שהתרחש לאחריו. הבמאי משרטט את ההקשר ההיסטורי והפוליטי אך לא פחות מכך את ההקשר להווה. לוזניצה עושה שימוש חד ומדויק בצילום ובעריכה. זוהי שפה ישירה ומינימליסטית ללא עודפות של תיווך".

 

פרסים לקולנוע ישראלי באורך מלא

חבר השופטים: ליאור אשכנזי, ענת אבן, מאיה קניג

תחרות חג'ג' לקולנוע ישראלי עלילתי באורך מלא

פרס חג'ג' לסרט העלילתי הטוב ביותר באמצעות הקרן לירושלים מחולק בין שני סרטים (ex aequo):

"מישהו יאהב מישהו"

בימוי: הדס בן-ארויה

מפיקות: מעין עדן, הדס בן-ארויה

נימוקי חבר השופטים: "הסרט מציג מבנה לא שגרתי ואף חדשני, דיאלוגים חדים ומושחזים ותפיסת עולם מקורית. היוצרת עוסקת בסרטה ביחסי מין מנקודת מבט נשית באופן נועז, חסר עכבות ומעורר מחשבה, לא כמטרה אלא כאמצעי לומר משהו על הקושי להיות באינטימיות ועל חיפוש נואש אחר חום ונחמה של דור שלם".

 

"הסירו דאגה מלבכם"

בימוי: תום שובל

מפיקים: גל גרינשפן, רועי קורלנד, מאיה פישר, סול בונדי, משה אדרי, לאון אדרי, אלחנדרו גונסלס-איניאריטו, פרד בורלה, נטליה מוקריסקאיה, מילה רוזנובה

נימוקי חבר השופטים: "סרטו המאתגר של תום שובל נע בין עולם פנטסטי לעולם ריאליסטי. בדרכו הייחודית מצליח תום שובל להתבונן במציאות הישראלית המורכבת ומייצר אלגוריה חברתית ונוקבת במבט מפוכח ואירוני".

 

פרס WFFG לסרט הביכורים הישראלי הטוב ביותר מוענק לסרט "סינמה סבאיא"

בימוי: אורית פוקס רותם

מפיקים: גל גרינשפן, רועי קורלנד, מאיה פישר, אורליין בודינו, ריאן ויאלווה

נימוקי חבר השופטים: "סרט חוצה גבולות וז׳אנרים, גדוש ברגש ואהבת אדם. יש תבונה רבה באופן בו הסרט בנוי. נוגע לא נוגע בנושאים כבדי משקל, במתכוון מדלג בין הטיפות ודווקא מתוך הרפרוף הזה, הבמאית המבטיחה, אורית פוקס רותם, מזקקת בהדרגה תמונה עשירה של חוויה נשית רבת פנים, חוצת גיל ומוצא, אותנטית, מורכבת ופואטית להפליא".

 

פרס דליה סיגן לתסריט מוענק לפיני טבגר על הסרט "יותר ממה שמגיע לי"

נימוקי חבר השופטים: "התסריט מציג את עולמו של ילד מתבגר, בן לאם חד הורית ואת הקונפליקטים איתם הוא נאלץ להתמודד במציאות הישראלית הקשוחה. התסריט מתאר ברגישות רבה את הבדידות הקיומית של נער הנקרע בין אמו המהגרת לבין רצונו העז להשתלב בחברה. פיני טבגר מצליח בתסריטו לשלב אלמנטים מהמרקם החברתי הרב תרבותי בישראל של ימינו ולרתום אותם לסיפור אישי על התבגרות".

 

פרס ענת פרחי לשחקנית מוענק לאלישבע וייל על הופעתה בסרט "מישהו יאהב מישהו"

נימוקי חבר השופטים: "פרס השחקנית מוענק לאלישבע וייל על הופעתה הבלתי נשכחת בסרט מישהו יאהב מישהו. בתפקיד נועז ויוצא דופן, וייל כובשת את הלב, מגישה את עצמה ללא מחיצות, מלאת הבעה ולא צפויה ומצליחה לסחוף אותנו למחוזות עולמה הרגשי של צעירה תל אביבית".

 

פרס ענת פרחי לשחקן מוענק לעומר פרלמן שטריקס על הופעתו בסרט "השחיין"

נימוקי חבר השופטים: "במשחקו המשכנע מצליח עומר פרלמן להביא אל המסך דמות מורכבת הנקרעת בין עולמה האישי לבין עולם הספורט האולימפי התובעני. בהופעתו הטוטאלית והבלתי מתפשרת, מציג פרלמן שטריקס דמות בעלת קשת רחבה של רגשות הטעונה בבערה פנימית ונושאת עמה כאב עמוק על אישיות המסוכסכת עם עצמה".

 

ציון לשבח מוענק לשחקן יובל אורון על הופעתו המרשימה והאותנטית בסרט "איך נתת לזה לקרות"

 

פרס אהרון עמנואל לצילום מוענק לדניאל מילר וזיו ברקוביץ׳ על הסרט "הסירו דאגה מלבכם"

נימוקי חבר השופטים: "המצלמה של ברקוביץ ומילר משרתת באופן מדויק ומלא דמיון את הסיפור האלגורי של תום שובל ומספקת חזיונות קולנועיים מהפנטים. הצילום מייצר דימויים מורכבים של האבסורדי והפנטסטי שבונים את עולמו של הסרט ומחדדים את פערי המעמדות בחברה הישראלית".

 

פרס קמינגס לעריכה מוענק לז׳ואל אלקסיס על הסרט "מחברות שחורות"

נימוקי חבר השופטים: "ז׳ואל אלקסיס לא מפסיקה להפתיע ביצירת הקשרים לא מובנים מאליהם, בין העלילתי לדוקומנטרי, בין תמונה וקול, בין מוסיקה ודימוי, ומצליחה לבנות עולם קולנועי עשיר ומרתק שמשלב בתוכו מציאות ובדיה, רגש, יופי והמון חסד".

 

פרס יוסי מולה למוסיקה מוענק לאשר גולדשמיט על הסרט "הסירו דאגה מלבכם"

נימוקי חבר השופטים: "המוסיקה המקורית שיצר אשר גולדשמיט מקבלת ברגעים מסוימים את מרכז הבמה והיא סוחפת, שורטת, חצופה, חפה מסנטימנטליות ומוסיפה רובד נוסף לסרט".

 

פרס בחירת הקהל ע״ש מיכאל שווילי מוענק לסרט "סינמה סבאיא"

בימוי: אורית פוקס רותם

מפיקים: גל גרינשפן, רועי קורלנד, מאיה פישר, אורליין בודינו, ריאן ויאלווה

 

תחרות דיאמונד לקולנוע ישראלי תיעודי

פרס דיאמונד לסרט התיעודי הטוב ביותר מוענק לסרט "מחברות שחורות"

בימוי: שלומי אלקבץ

מפיקים: שלומי אלקבץ, גלית כחלון

נימוקי חבר השופטים: "זוהי ללא ספק יצירה מונומנטלית המורכבת מחומרי תיעוד אישיים של עשרות שנים הנעים ללא גבולות בין הפרטי לציבורי, בין האישי לחברתי, בין המציאותי לבדיוני, ומצליחים להרחיב את גבולות הקולנוע. לכאורה זהו סרט המשרטט דיוקן של אישה, שחקנית ויוצרת גדולה, אך למעשה הוא עוסק במערכת יחסים מלאת אהבה בין שני אחים, שאהבת הקולנוע ותשוקת היצירה נטועה בהם. הסרט משלב בין הדוקומנטרי והעלילתי, מתוך טרילוגיית הסרטים שלהם, ומציג את מאבקם הבלתי מתפשר בעולם גברי במהותו, ובחתירה לשחרור וחופש. אלקבץ מכניס אותנו הצופים, אל נבכי נשמתו של האמן היוצר המחפש את דרכו אחרי שאיבד את אחותו ושותפתו ליצירה מבלי ליפול לסנטימנטליות ולוויאריזם".

 

פרס דיאמונד לבימוי לסרט תיעודי מוענק לבמאית ונסה לאפא על סרטה "שפאר בדרך להוליווד"

נימוקי חבר השופטים: "ונסה לאפא, יוצרת בלתי מתפשרת שבעבודתה הקולנועית חותרת לאמת. על רקע שיחותיהם של שפאר, האדריכל הראשי של הרייך השלישי, ותסריטאי צעיר, העובדים יחד על תסריט שהיה אמור להיות מופק בהוליווד, ונסה לאפה מציגה חומרי ארכיון, חלקם טרם נראו, ויוצרת חיבור מצמרר בין תסריט עלילתי שמנסה להלבין את מעשיו של שפאר בגרמניה הנאצית לבין האמת ההיסטורית. למרות שהכל כבר נאמר וידוע לנו על התקופה האפלה הזו בתולדות האנושות, לאפה מצליחה להפתיע ביצירה קולנועית מופלאה ומרתקת".

 

ציון לשבח לסרט תיעודי מוענק לסרט "חצר משחקים" של נורית קידר

נימוקי חבר השופטים: "נורית קידר מישירה מבט, ולא בפעם הראשונה, במוראות מלחמת לבנון. קידר חושפת אירוע אחד שטרם סופר, כרשומון המסופר דרך חיילים ישראלים ושבויי מלחמה ומעלה שאלות מוסריות חשובות ומאתגרות על גבולות המותר והאסור, האנושי והחייתי וחוקרת מהם בעצם פשעי מלחמה".

 

תחרות דיאמונד לקולנוע ישראלי קצר

חבר השופטים: הילה מדליה, מורן איפרגן, יונתן גורפינקל

פרס דיאמונד לסרט העלילתי הטוב ביותר שקלים מוענק לסרט "שמש זורחת למטה"

בימוי: דילן יוסף שטרית

נימוקי חבר השופטים: "דיוקן אורבני מדויק שמצייר שני עולמות שאף לא נפגשים אבל הכי קשורים. סרט עם קריצה, מפתיע ולא מתנצל. מצחיק ומקורי".

 

ציון לשבח לסרט עלילתי מוענק לסרט "הוא יכול לישון על הספה"

בימוי: אחינעם קפון

נימוקי חבר השופטים: "בימוי, תסריט ומשחק משוחררים, עם טון משעשע ושובה לב".

 

פרס עליזה ומיכה שגריר לסרט תיעודי מוענק לסרט "מולוטוב"

בימוי: אריאל סמל

נימוקי חבר השופטים: "סרט היברידי, עלילתי ודוקומנטרי הכולל עשייה קולנועית רדיקלית ומלאת תעוזה של היוצרים בעיסוק בנושאים חשובים ובוערים בחברה היום והצגת דעות שחותרות נגד הזרם".

 

פרס המיזם לקולנוע וטלוויזיה ברשות לפיתוח ירושלים לסרט האנימציה הטוב ביותר מוענק לסרט "הולי הולוקוסט"

בימוי: אוסי ולד, נועה ברמן-הרצברג

נימוקי חבר השופטים: "סרט מאוד יצירתי עם עולם דימויים מרהיב ומקורי, תסריט חזק ועיצוב דמויות מרשים, שמחזק את הקשר הבין-אישי והאמונה הבסיסית באדם, עם גישה מרעננת לזיכרון השואה".

 

ציון לשבח לסרט אנימציה מוענק לסרט "פלומות"

בימוי: תום קוריס, חני דומבה

נימוקי חבר השופטים: "עשייה אמנותית פנומנלית וחוויה חזקה וייחודית שנשארת איתך הרבה אחרי הצפייה".

 

פרס עליזה ומיכה שגריר ליוצרים המבטיחים מוענק לסרט "המזמור החמישים"

בימוי: חמד שרוף, פאדי קובטי

נימוקי חבר השופטים: "סרט מרגש עם דמויות חזקות. פרספקטיבה קולנועית ושפה ויזואלית מרשימה".

 

התחרות לאמנות וידיאו וקולנוע ניסיוני

חבר השופטים: חנא קובטי, הדס מאור, גליה בר-אור

פרס ע"ש ליה ון ליר בתרומת רבקה סאקר לסרט הניסיוני הטוב ביותר מוענק לסרט "How to Be Alone"

בימוי: נטע מוזס

נימוקי חבר השופטים: "הסרט זוכה בפרס על האופן בו הוא משלב שפות, טכנולוגיות ומדיות למכלול המשקף את חווית הקיום העכשווי ומציע מרחב משותף של עולם דיגיטלי ועולם ממשי. באמצעות פואטיות ואירוניה גם יחד חושף הסרט מצב מתמשך של צמצום קשרים בין אישיים ותחושת בדידות המלווה בדחף של שיתוף חוויות תוך תלות באמצעים טכנולוגיים".

 

פרס קרן משפחת אוסטרובסקי מוענק לסרט "בא הביתה"

בימוי: מיכאל ליאני

נימוקי השופטים: "הסרט זוכה בפרס על התנופה, התנועה וההיבט החברתי שהוא נושא. ניכר שהסרט מונע מהזדהות אנושית עמוקה. הסרט מרתק גם באופן בו המוזיקה, שנכתבה בשיתוף על ידי הבמאי ורן שם טוב, מניעה את התפתחותו, מחזיקה ומעצימה את המתח שבו. השינוי התכוף בנקודת המבט הצילומית מהדהד את ההסטה החוזרת ונשנית של מוסכמות וסטריאוטיפים נתונים, ובכך הופך הסרט גם למסמך חברתי משכנע ואמין".

 

ציון לשבח מוענק לסרט "התאבכות הורסת"

בימוי: ציון אברהם חזן, קרן בן־אלטבט, אבנר מרים־עמית

נימוקי חבר השופטים: "העבודה זוכה בציון לשבח על היותה מושגית, פרפורמטיבית ופיסולית בעת ובעונה אחת. הממד החדשני בתיאור הפקת הסאונד באמצעות מעבר דרך גופו של הזולת, והקרבה האבסולוטית הנדרשת לשם כך, מקבלות משנה תוקף על רקע התקופה הנוכחית מרובת ההגבלות והדרישה המתמשכת לריחוק חברתי, כפי שעולה גם משם".

 

פיצ'פוינט קצרים - מענק הפקה לסרט קצר מטעם קרן גשר לקולנוע רב תרבותי

חבר השופטים: רותי פרי-בר, שמוליק דובדבני, גיא עפרן

פרס ראשון בסך 250,000 ש״ח הוענק לסרט "היד של קטיה"

בימוי: תום שובל, הפקה: נועה פרידמן

 

פרס שני בסך 150,000 ש״ח הוענק לסרט "מים עומדים"

בימוי: ציביה ברקאי-יעקב, הפקה: איתי תמיר, עמי ליבנה

 

מענק שכירת ציוד בסך 15,000 ₪ מטעם אוטופיה שירותי מצלמה בע"מ לזוכה בפרס הראשון

 

תחרות היצירה הצעירה לזכרו של של וים ון ליר

פרס לסרט עלילתי הוענק לסרט "סבא בוורוד" – בית ספר תיכון לאמנויות ע"ש צ'ארלס סמית, ירושלים

פרס לסרט תיעודי הוענק לסרט "אדם לאדם" – בית ספר תיכון הריאלי העברי חיפה