סגור
לתכנית החודשית

שבוע קולנוע צ’כוסלובקי

במאים זוכי אוסקר, סרטים זוכי אוסקר, מפורסמים, שערורייתיים וחלקם אף אסורים להקרנה ע”י המשטר הטוטליטרי. השנה אנחנו מציגים את מיטב הסרטים הצ’כוסלובקים לציון 100 שנה להקמת צ’כוסלובקיה העצמאית.

הצופים בסינמטקים של תל אביב, חיפה, ירושלים, חולון, שדרות והרצליה יזכו לראות מבחר סרטים שמייצגים את 100 השנים של הקולנוע הצ’כוסלובקי. החל מ”ארוטיקון” האילם, הסרט הארוטי הראשון בתולדות הקולנוע, דרך הסרטים הקלאסיים “הבדיחה” של יארומיל יירש, “עפרונים על חוט” מאת זוכה האוסקר יז’י מנצל, “יושב על הענף ונהנה” של הבמאי הסלובקי יוראי יקובישקו ועד הסרטים העכשוויים “אבודים במינכן” של פטר זלנקה ו”אמא קרח” זוכה הפרסים מאת בוהדן סלאמה.

המבחר כמובן יכלול גם שני סרטים של מילוש פורמן, זוכה האוסקר, שהלך לעולמו לאחרונה (ואשר לא הוצגו במחווה לזכרו בחודשים מאי-יוני). לזכרו נקרין את הקומדיה המפורסמת “אהבותיה של בלונדינית” ואת סרטו הראשון (לראשונה על המסך הגדול בארץ) “תחרות” (קונקורס).

התוכנית כוללת גם רטרוספקטיבה של הבמאי הסלובקי יאן קדר לציון 100 שנים להולדתו, אשר עבד עם הבמאי הצ’כי אלמר קלוס משנת 1952. יחד הם יצרו שמונה סרטים מתוכם נקרין חמישה: “החנות ברחוב הראשי” זוכה האוסקר משנת 1966, “בטרמינל”, “שלוש משאלות”, “למוות קוראים אנגלכן” ו”המערבולת”, הסרט האחרון שלהם ביחד לפני הגירתו של קדר לארה”ב.

במסגרת התוכנית יגיעו לא רק סרטים אלא גם אורחים חשובים. השחקנית סוזנה קרונרובה, שחקנית ראשית בסרט “אמא קרח” ובתו של יאן קרונר שמופיע בתפקיד הראשי ב”חנות ברחוב הראשי”. הבמאי פטר זלנקה (שכבר ערכנו לו רטרוספקטיבה לפני מספר שנים) יציג את סרטו האחרון “אבודים במינכן” ואת התוכנית של יאן קדר יציג חוקר הקולנוע ואצלב מאצ’ק, מנהל המכון המרכז-אירופאי לצילום ומחבר הביוגרפיה של קדר.

תודה מיוחדת ליואל האיוש, עוזר הבמאי של יאן קדר, על תרגום הסרטים של קדר לעברית.

רוברט מיקולש

מנהל המכון הצ’כי, תל אביב

אירוע פתיחה

הקרנה בנוכחות השחקנית סוזנה קרונרובה

אמא קרח

בימוי: בודן סלאמה
| 106 דקות

חנה בת ה־67 ממשיכה לארח מדי שבוע את שני בניה ומשפחותיהם. אלא שהם כפויי טובה ואינם מעריכים את אהבתה ונדיבותה. העניינים משתנים כאשר חנה מצילה מטביעה את ברונה, אחד המשתתפים בקבוצת שחיה למבוגרים, והשנים מתאהבים. ועם האהבה החדשה באים שינויים וגילויים חדשים.

דברי פתיחה (באנגלית) מפי מבקר הקולנוע ומחבר הביוגרפיה של יאן קאדאר ואצלב מאצ'ק

חנות ברחוב הראשי

בימוי: יאן קאדאר, אלמר קלוס
| 128 דקות

אי שם בסלובקיה, מלה”ע השניה. טונו הוא לוזר מקומי שזוכה תפקיד של אחראי על הגוון הארי בחנותה של יהודיה קשישה. היחסים בין השניים הופכים למשפחתיים, אבל החמימות הזו אינה יכולה להמשך זמן רב. כאשר המלחמה גוברת ועימה מתקרב גירוש היהודים, כך נאלץ טונו לבחור למי נתונה נאמנותו. 

ארוטיקון

בימוי: גוסטב מכאטי
| 85 דקות

בליל סערה, מוצא גבר זר מחסה בביתו של מנהל תחנת הרכבת. הוא מעורר את תשומת לבה של בתו הבתולית אך אחרי לילה סוער, הוא עוזב אותה. בזכות דימוים אקספרסיבים שנערכים היטב הבמאי גוסטב מכאטי מביא למסך מיניות נשית משוחררת שספק אם תוארה באופן זה. 

אמא קרח

בימוי: בודן סלאמה
| 106 דקות

חנה בת ה־67 ממשיכה לארח מדי שבוע את שני בניה ומשפחותיהם. אלא שהם כפויי טובה ואינם מעריכים את אהבתה ונדיבותה. העניינים משתנים כאשר חנה מצילה מטביעה את ברונה, אחד המשתתפים בקבוצת שחיה למבוגרים, והשנים מתאהבים. ועם האהבה החדשה באים שינויים וגילויים חדשים.

עפרונים על חוט

בימוי: יז’י מנצל
| 90 דקות

שנות החמישים. חבורה של “בורגנים” מגיעה למחנה “חינוך מחדש” סטליניסטי כדי לעבוד במפעל גרוטאות. חבורת אויבי העם מורכבת מסקסופוניסט, תובע, חלבן, פרופסור לספרות, ספר וטבח צעיר. העלילה, באנדרסטייטמנט האופייני למנצל, מתמקדת דווקא בניסיונותיהם לקיים קשרים רומנטיים עם עם נשים המאכלסות את מחנה העבודה הסמוך. 

הקרנה בנוכחות הבמאי פטר זלנקה

אבודים במינכן

בימוי: פטר זלנקה
| 105 דקות

במרכז האירוע לציון 70 שנה להסכם מינכן, השגרירות הצרפתית מביאה לפראג תוכי בן 90 שהיה שייך לראש ממשלת צרפת ב־1938. עיתונאי צ’כי שחייו בבלאגן חוטף את התוכי רק כדי לגלות שהציפור עדיין יודעת לצטט כמה ביטויים מפתיעים מאותם הימים... כך מתחיל סרטו הפרוע של פטר זלנקה.

התחרות + אהבותיה של בלונדינית

התחרות - סרט הביכורים של פורמן מורכב משני סרטים קצרים שביים והורכבו יחדיו. הראשון מציג תחרות בין תזמורות כלי נשיפה, שנחתכת למרוץ אופנועים. השני מתאר את האודישנים שעוברים מוסיקאים צעירים / אהבותיה של בלונדינית - במפעל הנעלים יש 2000 פועלות וכדי להקל עליהם מבקש המנהל מהצבא להעביר בעיר איזה גדוד חיילים לאיזה לילה. בלונדינית תמה, לוכדת את הפסנתרן של תזמורת הצבא. אחרי לילה משותף, היא מחליטה לבקר אותו בבית הוריו בפראג, רק כדי לגלות שהוא כבר קצת שכח מהענין.

שם בתחנה

בימוי: יאן קאדאר, אלמר קלוס
| 95 דקות

בית דירות מעל לתחנת הרכבת הקלה. אולינה מתאהבת בדייר החדש, אך כאשר היה נכנסת להריון הוא זונח אותה. הוא עצמו מתגורר אצל בני הזוג קובנד, חשוכי הילדים. השכנה המבוגרת מאלה מטפלת בנכדתה, לאחר שבתה מתה ואבי הילדה הוא שיכור. דיוקן של החברה הצ’כוסלובקית בעשור הראשון שלאחר המלחמה. 

שלוש משאלות

בימוי: יאן קאדאר, אלמר קלוס
| 96 דקות

למרות שהם גרים בפרברים ועובדים במשרות מכובדות, מתקשים פטר וורה לגמור את החודש. בוקר אחד, כשפטר מפנה את כסאו לטובת קשיש בחשמלית, מעניק לו הקשיש בתמורה שלוש משאלות. בסיום הגשמתן מצבם החומרי של השניים כבר הרבה יותר טוב, אבל עליו לבחור בין כל מה שהשיגו לבין נאמנות לערכיו. 

למוות קוראים אנגלשן

בימוי: יאן קאדאר, אלמר קלוס
| 130 דקות

בזמן שהוא שוכב בבית החולים ומקווה שיחזור ללכת, משחזר פרטיזן צ’כי את הנסיבות שהובילו אותו לרגע הזה, מיד עם סיום המלחמה. הטעויות מייסרות, הזכרונות הופכים לחרטות, והשאיפות לעתיד נאבקות בצורך להתפייס עם העבר ולקבל את תוצאותיו. מבט מפוכח על מלחמה, זכרון, ועל מורשת ההתנגדות. 

הבדיחה

בימוי: ז’ארומיל ז’ירס
| 87 דקות

צ’כוסלובקיה, 1949. סטודנט צעיר שולח גלויה לחברתו וחותם בבדיחות הדעת “יחי טרוצקי”. 20 שנה אח”כ הסטודנט הוא רופא כפרי שנתקל במקרה ביו”ר טריבונאל הסטודנטים ששפט אותו. כנקמה הוא מחליט לפתות את אשת הפקיד... הסרט החתרני ביותר שנוצר בגוש המזרחי, עם הוקעה ישירה של הטוטאליריזם ושחיתותו. 

יושב על ענף ומרגיש טוב

בימוי: יוראי יאקוביסקו
| 120 דקות

בהשפעת פליני (או אם תרצו קוסטוריצה) מגיש יוראי יאקוביסקו אגדה חצי פנטסטית חצי מלנכולית: אלגוריה על מצבה של צ’כוסלובקיה ערב נפילת הקומוניזם, בימים שבהם התקוות והאשליות דומות היו לאלו שהציפו את המדינה עם עליית הקומוניזם, עם סיום מלחמת העולם השניה. 

מערבולת

בימוי: יאן קאדאר, אלמר קלוס
| 108 דקות

| יאנוש הדייג מציל מטביעה אישה צעירה ומביא אותה לביתו. הענין שמגלים בה אישתו ובנו, הקסם שהיא מפעילה על גברי הכפר, מערערים את שלוות רוחו ומעמידים את יאנוש בפני משבר. ב”מערבולת” ממשיך קאדאר לעסוק במתח שבין התשוקה לערכים של גיבורו.