סגור
לתכנית החודשית

פיניטה לה קומדיה? 2018

מחווה לקומדיה בנוסח איטלקי

לאחר הצלחת המהדורה השנייה, פיניטה לה קומדיה? סדרה המוקדשת ל”קומדיה נוסח איטליה” חוזרת לישראל. השנה הצופה הישראלי יוכל לצפות ב-3 יצירות מופת של אטורה סקולה (שתיים מהן שחזורי 4k ולראשונה בישראל) – מאסטר מוכר בתחום הקומדיה נוסח איטלקי – ולהעריך אחדות מהדוגמאות המוצלחות של הקומדיות המבוססות על היבטים בולטים בחברה האיטלקית בת זמננו.

קומדיה נוסח איטליה” היא ז’אנר של קולנועי קומי-סאטירי בתבנית ניאו-ריאליסטית, שהתפתח בשנות החמישים ונמשך עד למחצית השנייה של שנות השבעים ותחילת שנות השמונים. ז’אנר קולנועי זה, גם אם מטרתו היתה לגרום לציבור לחייך, העמיד לוויכוח לעיתים קרובות את הערכים השולטים בחברה באותה תקופה עם גישה ביקורתית לגבי המציאות. המבט היה משועשע, עם טון אירוני, בכוונה סאטירית ובטעם גרוטסקי. היו אלו סרטים בהם בעלי התפקידים הראשיים, כמעט תמיד יותר מאחד, היו מוקפים במספר דמויות משניות המאופיינות היטב. הסביבה הייתה ריאליסטית והדיאלוגים נשענו בעיקר על הניב האיטלקי של האזור בו התרחש הסרט. הדמויות היו ניתנות לזיהוי בקלות, עם התנהגות חברתית מסוימת איתה יכול היה הציבור או הסובבים אותו להזדהות ללא כל קושי. בסוג סרטים זה התסריטאים היו מעמודי התווך (כגון אג’ה וסקרפלי, סונגו, אמידאי ועוד) כמו גם השחקנים והשחקניות (ביניהם סורדי, גסמן, מסטרויאני, טוניאצי, מאנפרדי, קרדינלה, סנדרלי, ויטי, מלאטו) ונזכור את הבמאים הגדולים כמו מוניצ’לי, ריסי, קומנצ’יני וכמובן סקולה.

באמצע שנות השבעים לערך ועם השינוי באקלים הפוליטי-חברתי, תקופה בה הלך ואזל מעיין היצירתיות של הנ”ל, מסתיים תור הזהב של הקומדיה נוסח איטליה. יחד עם זאת הסוגה נמשכת גם בזמננו, סדרה של קומדיות איטלקיות הנסמכת על אותה תקופה ובמידה מסוימת יורשת אותה, כפי שמיוצג בבחירת שבעת הסרטים שנבחרו לשבוע זה, כולם יצאו לאקרנים בשנים האחרונות.

פיניטה לה קומדיה? מחווה לקומדיה בנוסח איטלקי הינו אירוע תרבותי המאורגן על יד המכונים האיטלקיים לתרבות בתל אביב ובחיפה ועל ידי אגודת התרבות ADAMS (איטליה-ישראל), בחסות שגרירות איטליה בישראל, בשיתוף פעולה עם הסינמטקים של תל-אביב יפו, חיפה, ירושלים, חולון, הרצליה, ושדרות. ועם Cineteca Nazionale di Roma ו-Cinecittא Luce.

בעל ואישה

בימוי: סימונה גודאנו
| 100 דקות

אחרי עשר שנים, הנישואין של אנדראה וסופיה כבר ממש עומדים להתפרק. אבל כשהניסוי המדעי של אנדראה יוצא משליטה, מתברר שהוא הצליח להחליף בין הגוף שלו לזה של אשתו. עכשיו על כל אחד מהם לחוות את החיים של השני... קומדיה שבוחנת בעין חדשה את הזוגיות האיטלקית והסגידה למשפחה. 

טיטו הקטן והחייזרים

בימוי: פאולה רנדי
| 92 דקות

בלב המדבר ליד נוואדה מתבודד מדען איטלקי. כאשר אחיו מת, מקבל הפרופסור את האחריות על שני היתומים, אניטה בת הטיפשעשרה וטיטו הצעיר. השניים בטוחים שיגיעו ללאס וגאס הנוצצת, אך עתה על השלושה ללמוד לחיות ביחד. התוצאה מציעה מבט מקורי על כוחו של הלב. 

הסטארט אפ

בימוי: אלסנדרו ד’אלטרי
| 97 דקות

מתאו הוא סטודנט צעיר מהפרברים עם רעיון לאפליקציה שמחברת בין חברות למחפשי עבודה. הוא נוטש את הלימודים, ובעזרת הלוואה קטנה מאביו והרבה תושיה מצליח להקים את החברה ולזכות להצלחה. אבל להצלחה, כידוע, יש מחיר. 

פשוט תאמין

בימוי: אלסנדרו ארונאדיו
| 100 דקות

מאסימו הוא הבעלים המתוסכל של מלון קטן בלב רומא. ממול פתחו הנזירות בית הארחה ואין אינן משלמות כלל מסים. כדי להתחרות בהן, הוא מחליט להפוך את הצימרים שלו לאתר תפילה, אבל אחרי שהוא עושה שופינג בשלוש הדתות הגדולות, הוא מחליט שעליו להקים דת חדשה, שבמרכזה אין אלהים אלא “אני”. 

מה הענין?

בימוי: אדוארדו לאו
| 105 דקות

אנה וקלאודיו החליטו לדחות את הרחבת המשפחה עד שיהיה להם יותר כסף. לקלאודיו יש רעיון לסטארטאפ, אבל אין לו ממון. בסוף הוא מחליט לזרוק לזירה את הרעיון הישיר מכולם: אם יצליח לגייס את ההון הדרוש, יצלם סרטון סקס עם אנה. עכשיו השניים הופכים לסלבריטאים. 

יום מיוחד

בימוי: אטורה סקולה
| 105 דקות

היום המיוחד משמו של הסרט מתרחש בחודש מאי 1938 – היום שבו הגיע אדולף היטלר לבקר את בן בריתו בניטו מוסוליני. כל תושבי רומא יוצאים להקביל את פני האורח ובבית דירות ענק נותרים עקרת בית עייפה ומדוכאה והומוסקסואל שפוטר מהרדיו.

1 screaning
שבת 04.05.24
04.05.24
16:00
סינמטק 1
סינמטק 1
2024-05-04 16:00:00 2024-05-04 19:00:00 Asia/Jerusalem יום מיוחד Cinematheque Jerusalem Cinematheque
יום מיוחד

מלון גאגארין

בימוי: סימונה ספאד
| 94 דקות

חמישה איטלקים חסרי פרוטה מקבלים הצעה ממפיק קולנוע, להצטרף לצילומי סרט בארמניה. אך כאשר הם מגיעים לשם פורצת מלחמה, המפיק נעלם עם הכסף והם נותרים לכודים במלונם. מן המקום הנמוך הזה מתגלה להם אפשרות מפתיעה להגשים חלומות ולמצוא את האושר במקום הכי לא צפוי. 

אהבנו כל כך

בימוי: אטורה סקולה
| 136 דקות

שלושה גברים שנלחמו יחד במחתרת נגד המשטר הפאשיסטי, נפגשים שוב ובוחנים את מה שנותר מחברותם. האידיאלים שקישרו ביניהם אינם עומדים עוד במבחן והם מתמודדים עם האכזבה והריקנות. התוצאה היא יצירת מופת – סרט שכמו בכל שיאי הפילמוגרפיה של סקולה מצליח לשלב בין רבדים עממיים ויומיומיים לתובנות אינטליגנטיות מפתיעות.

כמה מוזר להקרא פדריקו!

בימוי: אטורה סקולה
| 93 דקות

ב־2013, יצר אטורה סקולה את המחווה שלפנינו – אם תרצו קידה צנועה של במאי נהדר לבמאי גדול עוד יותר. חוץ מלהודות לפליני על הרגעים הקולנועים הגדולים שהעניק לכולנו, סקולה מציע לנו הצצה לצדדים פחות מוכרים של פליני

חתול על הכביש המהיר

בימוי: ריקרדו מילאני
| 98 דקות

ג’ובאני הוא האליטה. מוניקה היא קופאית לשעבר, עם בעל בכלא. מה שמחבר בין השניים הוא ילדיהם, שהתאהבו ועומדים להנשא. הזוגיות החדשה הזו, שאורך החיים הצפוי לה אינו גדול מזה של חתול על הכביש המהיר – חייבת להגיע לסופה. קומדיה קטנה שנוגעת בחן בכל העניינים הבוערים של איטליה העכשווית.