סגור
לתכנית החודשית

מחווה למוזיקה מזרחית

התערוכה זמר בודד הוא הלב: מוזיקה מזרחית בישראל שאצר ערן ליטוין, הוצגה במוזיאון אשדוד לאמנות בחודשים יוני-דצמבר 2017. תערוכה זו ביקשה לפרושׂ את סיפורה של המוזיקה המזרחית בארץ. להתוות את ערוצי ההשפעה והתפתחות של מוזיקה זו, שברדאר של מנגנוני התרבות ההגמוניים ומנסחי הישראליות המתהווה סומנה כ”ז’אנר” מוזיקלי נפרד, נחות ולא פעם בזוי.

פרויקט שאפתני זה שהיווה במידה רבה ניסיון מחקרי חלוצי, כלל תערוכה רחבת היקף וקטלוג המקבץ מאמרים מפרספקטיבות שונות, ופתח את אירועי פסטיבל מדיטרנה לתרבות ים-תיכונית החמישי. התערוכה זמר בודד הוא הלב היוותה המשך ישיר וטבעי לטרילוגיית תערוכות שהוצגו במוזיאון במסגרת זו בשלוש השנים שקדמו לתערוכה, ואִבחנו את המרכזים העצביים הרגישים והתנודות הטקטוניות של התרבות הישראלית העכשווית.

מוזיאון אשדוד לאמנות מבסס את צביונו בשנים האחרונות כמאופיין בבחינה מתמדת של סוגיות הנוגעות לזהות מקומית. סוגיות אלו נבחנות על רקע אופייה הייחודי של העיר אשדוד – העיר הישראלית הראשונה שתוכננה והוקמה לאחר קום המדינה – כעיר מהגרים ים תיכונית, מרובת זהויות ורב-תרבותית. מהלך זה נרקם במספר תערוכות שהוצגו במוזיאון, ביניהן התערוכה זמר בודד הוא הלב.

סינמטק ירושלים יציג חלקים נבחרים מתוך התערוכה בין התאריכים 19/06 ועד 19/07.

לצד התערוכה, יוקרנו בסינמטק מספר סרטים שתיעדו את עולם המוסיקה המזרחית או מתרחשים בו. בסרט היפה "צ'לרי בגדד" המתעד את סיבוב ההופעות של ותיקי התזמורת הערבית של רשות השידור, מספרת הזמרת אימאן (סוזן שהרבני) כיצד נאבקה באביה שהתנגד לרצונה להופיע ולשיר. סיפור זה משתכפל לא רק בביוגרפיות הפרטיות של המוסיקאים השונים, אלא כמובן בסיפורה של המוסיקה הערבית והמזרחית – תרבות עשירה ומגוונת – שנאבקה ונאבקת על מקומה אל מול התרבות הישראלית הדומיננטית. התוכנית החודש תנסה להביא משהו מהשפע הזה באמצעות תערוכה, סרטים והופעות.

יאיר דלאל וחברים בהופעה

מוזיקה ושירים מתוך המסורת היהודית־בבלית, אשר חוברו על ידי המוזיקאים היהודים הגדולים בעיראק. מבצעים: יאיר דלאל עוד כינור, שירה, רחל יחזקאל שירה, הרצל שגיא דרבוקה ושירה.

צ’לרי בגדד

בימוי: אייל חלפון
| 70 דקות

רגע לפני שיהיה מאוחר מדי, חוזר הסרט אל כוכבי התזמורת הערבית של קול ישראל ויוצא איתם לסדרת מופעים בפני דור שעדיין זוכר להם חסד נעורים. סיפורם הוא סיפור של אהבה, החמצה ותשוקה לדבר אחד: מוסיקה, והסרט אודותיהם – מלא במוסיקה וברגש – הוא משהו שלא תרצו להחמיץ.

קפה נח + תקסים

קפה נחבשנות החמישים היה “קפה נח” היה אחד המקומות הבודדים בהם הופיעו וניגנו מוסיקאים של מוסיקה ערבית. בישראל הצעירה נחשבה המוסיקה הערבית לתרבות נחותה ומוקצה, אך בחצר הרחבה בשכונת הארגזים נפגשו וניגנו יחד כמה מגדולי המוסיקאים שלה. הסרט חוזר אל קפה נח ומפגיש אותנו עם כמה מגיבוריו / תקסים: הסרט שלפנינו מלווה את הכנר הגדול פליקס מזרחי כשהוא נוסע לקהיר כדי לחפש בארכיון הרדיו המצרי הקלטות נדירות של אחיו פרג', שהיה מבכירי המוסיקאים של מצרים. בין לבין אנחנו זוכים לסיור בקהיר, למפגש עם אישיותו החד פעמית של פליקס ומקבלים שיעור על ההיסטוריה המשותפת ליהודים וערבים במזרח התיכון. 

תעלומת אריס סאן

בימוי: דני דותן, דליה מבורך
| 80 דקות

מסע אל תוך החיים המיסתוריים של אריס סאן, זמר יווני, לא יהודי, שהגיע לישראל כנער בשנת 1957 ותוך חמש שנים הפך לכוכב ענק. אלא שבסוף העליה הגיעו הנפילה, הבריחה והסוף המסתורי בבודפשט. בסרט נחשף האיש שמאחורי מסכת החיוך הזוהר, האיש שהיה לו חוזה עם המוזות ואולי גם עם השטן.

חבקי אותי

בימוי: שאול מייזליש, מיכל אברהם
| 48 דקות

ג’ו עמר היה אולי כוכב המוסיקה המזרחית הראשון בישראל. הסרט שלפנינו נעשה ב־2001 ומלווה את ג’ו עמר בתחנות חייו השונות; מחזיר אותו למחוזות ילדותו, לצעדיו הראשונים במוסיקה הישראלית, התחברותו למוסיקה האנדלוסית וההתמודדות כאמן דתי עם עולם הבידור, הבמה והאמנות של ראשית המילניום. 

טיפת מזל

בימוי: זאב רווח
| 90 דקות

ז'וז'ו, זמר מפורסם במרוקו של שנות ה־50, עולה לארץ עם בתו. במעברה הופך האמן לפועל קשה יום שבקושי מופיע. מצבו הבריאותי המתדרדר מוביל בתו להחליף את אביה וערב אחד שומע אותה אמרגן צרפתי עשיר... סרט מפתח בתולדות התרבות הישראלית. 

סיפורה של המוזיקה הים תיכונית בישראל

אופיר טובול במסע חד פעמי עם השירים, הסיפורים והקטעים הנדירים. מהכרם עד קיסריה, מקזבלנקה עד סלוניקי, מאריס סאן ועד זוהר ארגוב. מ״מוזיקת הקסטות״ של התחנה המרכזית הישנה ועד לכיבוש המיינסטרים הישראלי.

זוהר ארגוב סוף עצוב וידוע מראש

בימוי: דליה מבורך, דני דותן
| 182 דקות

עם שפע חומרי ארכיון, מרואיינים כנים וגישתם המוכרת של אהבה חסרת רחמים, מביאים דליה מבורך ודני דותן דיוקן אנושי וחברתי של אחד הכוכבים הגדולים שצמחו בתרבות הישראלית. 

יהודה והקיסרים

יהודה קיסר הוא אחד האמנים היותר מזוהים עם תעשיה המוסיקה הים תיכונית. צליל הגיטרה שלו מהדהד כבר ארבעה עשורים במוסיקה הישראלית. המופע משלב להיטים מתקופת זוהר, צלילי העוד, צלילי הכרם, אהובה עוזרי ועוד... כרטיסים: 40 ₪ / מנויים: 20 ₪

עיראקנרול

בימוי: גילי גאון
| 52 דקות

דאוד וסאלח אל־כווייתי, צמד מוזיקאים יהודים, היו ממייסדיה של המוזיקה העיראקית המודרנית ונחשבים עד היום לגדולי המוזיקאים הערביים. כאשר עלו לארץ בשנות החמישים לא היה דורש למוזיקה שלהם והם קיבלו החלטה שלא לאפשר לאיש מבני המשפחה להפוך למוזיקאי. שני דורות אחרי מות הסב דאוד, יוצא נכדו – דודו טסה – למסע מוזיקלי לגילוי שורשיו המשפחתיים. 

מפגש עם דודו טסה

לאחר ההקרנה יתקיים מפגש עם דודו טסה

דודו טסה והכוויתים: אל תהיה כל כך צנוע, אתה לא כזה גדול

בימוי: טל הייק
| 64 דקות

דודו טסה והכוויתים, הרכב יהודי-ערבי, מצטרף אל להקת "רדיוהד" האגדית למסע הופעות בארה"ב. שם הם מנסים לכבוש את הקהל עם מוזיקה עיראקית שיצרו סבו ואחיו לפני מאה שנה וכמעט נשכחה. זהו סרט על החלום, ההתרגשות, המסע והמרחק.

דודו טסה והכוויתים: אל תהיה כל כך צנוע, אתה לא כזה גדול

בימוי: טל הייק
| 64 דקות

דודו טסה והכוויתים, הרכב יהודי-ערבי, מצטרף אל להקת "רדיוהד" האגדית למסע הופעות בארה"ב. שם הם מנסים לכבוש את הקהל עם מוזיקה עיראקית שיצרו סבו ואחיו לפני מאה שנה וכמעט נשכחה. זהו סרט על החלום, ההתרגשות, המסע והמרחק.